Recenze: Až se tě život zeptá od Cecelie Ahernové

Přidej hodnocení

Zřejmě každý zná nebo alespoň slyšel o filmu P.S. Miluji tě. Málokdo už ale ví, že film byl natočený podle knižní předlohy. A ještě méně lidí ví, že autorka se jmenuje Cecelie Ahernová, je to irská autorka a na kontě má knih hned několik.

Jednou z nich je publikace Až se tě život zeptá. Ta vyšla v roce 2011, v českém překladu o rok později. V knize je hlavní hrdinkou jistá Lucy Silchesterová, devětadvacetiletá žena, která dostane pozvánku na schůzku s vlastním Životem. A ačkoli se taková pozvánka zdá vzrušující, Lucy pozvání ignoruje a nechce se se svým Životem setkat. Nakonec to však udělá a věci v jejím životě se začnou měnit.

Čtenář zabředne do Lucyiny minulosti, do vztahů s rodiči, sourozenci, přáteli i bývalým přítelem. Podívá se také do její práce a na vztahy s kolegy. Do všech zákoutí, která se Lucy snaží skrýt mnohačetnými lži. A Život je všechny odhalí a někdy tím Lucy dostane do úzkých.

Kniha je napsána čtivým jazykem. Velmi poutavé jsou myšlenkové pochody, ve kterých se Lucy nechává unášet sarkasmem. To se projevuje v jejím přemýšlení nad situacemi, ale i nad jednotlivými lidmi v jejím životě. Čtenář tak často vidí poznámky, které si v duchu sám denně myslí o druhých, ale nikdy by se je neodvážil vyslovit nahlas. A to je svým způsobem uvolňující.

Postava Života je zajímavě pojata. Samotný nápad ztělesnit něčí život může trochu nahánět hrůzu – obzvlášť když takto Lucy zjistí pohledem na ztrhaného a nemytého člověka, že její život není zrovna tak růžový, jak se snaží lidem ale i sama sobě namluvit. Žije ve své vlastní bublině, v zaběhnuté rutině, která jí vyhovuje. Ale když pak Život začne poukazovat na to, co by mohla a měla zlepšit, Lucy začne docházet, že si zaslouží víc. A že by se svému Životu měla věnovat.

Námět knihy – setkání s Životem – je poutavý a nutí člověka soucítit s postavou, smát se s ní, ale i přemýšlet nad vlastními životními událostmi a lidmi kolem sebe. Ačkoli děj má klasickou podobu jakési romantické komedie a v místech je předvídatelný, knize to na kvalitě neubírá.

(Anna Bílá)

Podobné příspěvky